و اینک آخرالزمان

و اینک آخرالزمان

به نام خدای مهربان - ارائه مطالب و مقالات آخرالزمانی
و اینک آخرالزمان

و اینک آخرالزمان

به نام خدای مهربان - ارائه مطالب و مقالات آخرالزمانی

SUN OUTBURST - طغیان خورشید(بخش دوم - قسمت دوازدهم )

تاثیر افزایش دما بر فاکتورهای حیاتی زمین !   
افزایش حرارت زمین و دمای جهانی هم اینک دو علت اصلی دارد، و گوئی این روند شتاب آلود همانند یک حمله گاز انبری به زمین است که یک تیغه آن همان قصه دیرینه سوء عملکرد انسانی و تیغه دیگر آن پدیده نوظهور طغیان و فوران نامتعارف خورشید است !    
همانگونه که در مقالات ششگانه بخش نخست نیز اشاره شده است، اصابت پی در پی پرتابه های خورشیدی به زمین، به لایه ترمُسفر این اجازه را نمی دهد تا مجالی برای خنک شدن پیدا نماید و بنابرین همواره در حداکثر دمائی باقی می ماند که این خود یکی از عوامل بالا رفتن گرمای زمین است !   
لایه ترمُسفر در چرخه فعالیت خود باید مرتباً گرم و سرد شود، اما مادامیکه فرصتی برای خنک شدن و از دست دادن حرارت پیدا نمی کند در اوج دمائی باقی می ماند و در نتیجه حرارت پایدار شده آن  مستقیماً برزمین تاثیر می گذارد و باعث می شود که میانگین درجه حرارت افزایش یافته زمین نیز ثابت و پایدار باقی بماند..   
بِعنوان یک مثال ساده شما می توانید چرخه بلع غذاتوسط دستگاه گوارش(فرآیند هضم) را در نظر بگیرید ؛ هروعده غذائی باید هضم شود و سپس معده استراحت نماید تا فرصتی برای انجام فعالیت در وعده غذائی بعدی را داشته باشد..    
حال شما فرض کنید که وعده های غذائی پی در پی مصرف کنید!...   
خب بدیهیست در آن صورت معده شما مجالی برای استراحت پیدا نمی کند و این سبب از کار افتادن دستگاه گوارش و تخریب زودرس آن می گردد!..   
این افزایش حرارت زمین–که بِواسطه فعالیتهای نامتعارف خورشیدی چرخه بیست وپنجم- هم اینک ثبات یافته و پایدار شده است، تاثیرعمده اش بروی عوامل کلیدیِ زیستیِ زمین است که سبب بروز خسارات جبران ناپذیری برای سیاره ما خواهد شد!..
در این قسمت ما به چند مورد حساس آن مختصراً اشاره می کنیم :   
1. کاهش اکسیژن موجود در هوا و از بین رفتن تدریجی آن -

2. از بین رفتن رطوبت خاک -   

یکی از خطرات جدی این افزایش حرارت، اثر مستقیم و بلاواسطه آن بر رطوبت خاک است!   
پایداری و تداوم این افزایش حرارت ، موجب از دست رفتن رطوبت موجود در خاک می گردد !       
این "ثبات حرارتی سیاره زمین" باعث می شود که رطوبت خاک –علی الخصوص در مناطق باتلاقی خشک شده یا نیمه خشک- از دست برود و هنگامیکه خاک نیمه مرطوب اینگونه مناطق، رطوبت خود را به شکل کامل از دست بدهند، سبک می شوند و با وزش هرباد و طوفانی بِسادگی برمی خیزند و پراکنده می گردند و این امر سبب افزایش و گسترش پدیده ریزگرد و غبارخواهد شد!..   
و همچنین خشکی و عدم رطوب سطحی در خاک زمین، از یک سو امر زراعت را با مشکل مواجه خواهد ساخت و از سوی دیگر در برخی مناطق نیز می تواند موجب ترک خوردن و فرونشست زمین گردد..!    
3. تغییر حالت خاک پرمافراست -    
خاک پرمافراست به خاکی گفته می شود که دمای آن از نقطه انجماد پایین تر است.. این نوع خاک مخصوص مناطق قطبی-دورقطبی و کلاً سرزمینهای واقع شده در عرضهای شمالی می باشد..    
خاک پرمافراست به دلیل این ویژگی که دارد گاز متان را درون خود حبس می کند..    
همانگونه که جناب پروفسور جیمز هانسن  –ضمن همایش و سخنرانی  TEDدر سال 2012-  این نکته را یادآور شده و به ما آموخت ؛   
همراه با گرم شدن زمین، خاک پرمافراست نیز گرم می شود تا آنجاکه به خاک معمولی تبدیل میگردد (یعنی برودت آن به بالای نقطه انجماد می رسد) و این سبب می شود که متان موجود در آن آزاد شده و وارد اتمسفر زمین گردد که این خود به عامل محرکه و تسریع کننده دیگری برای افزایش درجه حرارت زمین، تبدیل میشود !          
4. گرم شدن آب اقیانوسها -   
ثبات دمای بالای زمین، همچنین سبب می شود که اقیانوسها نیز گرم شوند !..    
از آنجاکه حجم آب موجود در اقیانوسهای زمین بسیار زیاد است بنابرین هنگامیکه گرم شوند بِسادگی حرارت از دست نخواهند داد..   
یک برکه آب کوچک بِسادگی حرارت می گیرد و حرارت از دست می دهد، چون حجم آب آن بسیار اندک است.. دریاچه ها  و دریاها نیز به همین ترتیب، اما این موضوع درخصوص اقیانوسها صدق نمی کند به دلیل اینکه حجم متنابهی از آب را(بیش از 75 درصد از کره زمین)درون خود جای داده اند بنابرین هنگامیکه به شکل یکپارچه افزایش دما پیدا کنند تحت شرایط محیطی بسیار دشواری به حرارت اولیه خود(حرارت طبیعی و نرمال) باز خواهند گشت ؛   
تب یا همان درجه حرارت افزایش یافته بدن یک حیوان عظیم الجثه مانند یک فیل، خیلی دشوارتر پایین میآید تا درجه حرارت بدن یک انسان کوچک همانند یک کودک !   
این افزایش دمای آب اقیانوسهای زمین نیز در هرچه گرمتر شدن زمین و برهم خوردن تعادل(تغییرات شرایط اقلیمی و حتی تغییرات شرایط زیستی گونه های جانوری درحال زیست در خود اقیانوسها و حاشیه آنها) تاثیرات بِسزائی خواهد داشت !   
5. از دست رفتن کلاهک های قطبی(ice cap) -   
در بحث "خلقت هوشمندانه الهی" که در فرازهای قبلی مطرح شد، بدین موضوع اشاره شد که خدایتعالی متناسب با ظرفیت درنظر گرفته شده -فرضاً برای جمعیت جانداران و همچنین سایر موارد وابسته زیستی- امکانات حیاتی سیاره زمین را محاسبه و تنظیم نموده است :   
فرضاً چه میزان جنگل برای اکسیژن سازی و سایر خدمات جانبی، لازم بوده است ...   
چند لایه حفاظتی برای زمین می بایست در جو آن تدارک می شده است...   
چه میزان منابع طبیعی و سوختهای فسیلی و سایر موارد برای ادامه حیات مورد نیاز بوده است...   
چه فاکتورهائی برای حفظ تعادل و ثبات شرایط اقلیمی وجوب و لزوم داشته است...   
و غیره و غیره و غیره، که اگر بخواهیم بدان بپردازیم یک لیست بی انتهاست !   
اما یکی از اهم این موارد که در ثبات و تعادل شرایط اقلیمی کره زمین نقش بسیار اساسی دارد، قطبین کره زمین است و از میان این عوامل حیاتی محیطی که در دو قطب شمال و جنوب زمین جمع شده اند، کلاهک های یخی این دوقطب فاکتورهای ویژه ای هستند بدین علت که همانند 2 برج خنک کننده و متعادل کننده شرایط دمائی در خدمت سیاره زمین هستند!   
همانگونه که در برخی از مقالات پیشین(که در کتاب پروژه نجات آمده) اشاره شد، مَثَل یخهای قطبی مانند برفکهای یخچال منزلمان نیست که وقتی آب شد، هنگامیکه یخچال را مجدداً به برق زدیم از نو یخ ببندد!!!
یخهای قطبی  -که هم اینک بِواسطه کاهش حجم، به وضعیت بحرانی رسیده اند-  هنگامیکه کاملاً از بین بروند به هیچ ترتیبی مجدداً بازگشت نخواهند کرد مگر اینکه عصر یخبندان دیگری برروی کره زمین رقم بخورد ! دانشمندان ناسا می گویند آنچه که شما در تصویرهای ماهواره ای از کاهش یخهای قطبی مشاهده می کنید تنها نیمی از فاجعه است، چراکه این تصاویر تنها وضعیت سطحی یخهای قطبی را به شما نشان میدهد، درحالیکه این کلاهک عظیم یخیِ قطب شمال از جهت ضخامت نیز کاهش یافته و به حداقل ممکن رسیده است به شکلی که در تابستان ها بِسادگی هرچه تمام، مسیر عبور دریائی از مرکز قطب نیز گشوده می شود..!!     
درست باشد یا غلط، نمی دانم!. ولی این موضوع را سابقاً شنیده بودم که دریکی دو نقطه از بدن انسان از جمله ساق و ران پای راست او رگی اضافی وجود دارد و دانشمندان علت آن را تا مدتها نمی دانستند..!!!   
اما زمانیکه پیوند عروق کُرُنری ابداع شد، پزشکان و اطباء پی بردند که صاحب آن شعور والا و هوش بی منتها به چه دلیل این رگ اضافی را در آن نقطه از بدن انسان قرارداده است !     
اما متاسفانه کلاهک های یخی قطبی به هیچ روی مشابه چنین مثالی نیستند و اگر از بین بروند هیچگونه قطعات یدکی برای جایگزینی آنها وجود نخواهد داشت....!!      
6. ذوب شدن یخچال های طبیعی

یخچالهای طبیعی نیز در اشل کوچکتر همانند همان کلاهک های قطبی هستند که در اقصی نقاط زمین پراکنده اند و در جهت حفظ تعادل اقلیمی این کره خاکی، رسالت و وظیفه ای مشابه دارند با این تفاوت که آنها در برخی نقاط بِعنوان منابع آب شرب جماعت عظیمی از مردم می باشند!..    

گرم شدن زمین از سالها قبل سبب از دست رفتن حجم عظیمی از یخچال های طبیعی در سراسر دنیا شده است   که از جمله معروف ترین آنها یخچال عظیم اکودژل(Okjokull) درایسلند بوده است!   
اما این ثبات حرارتی ظرف دو – سه سال اخیر افزایش سرعت عجیبی به آب شدن این یخچالها داده است ! گرینلند و یخچالهای عظیم هیمالیا دو نقطه حساس و بسیار آسیب پذیر در این چالش بوده اند که سالیانه حجم عظیمی از تبدیلات یخ به آب، حریم آنها را به سرعت کاهش می دهد!!!    
"حدود 2 یا 3  سال قبل  سایت نشنال جئوگرافی  در مقایسه یک عکس مشهور مربوط به سال 1975 میلادی  از قسمت جنوبی قله اورست، با یک عکس جدید از همان زاویه و از همان نقطه، نوشته بود که کارشناسان با مقایسه این 2 تصویر ابتداء گمان برده بودند که ارتفاع اورست کاهش یافته است اما بعداً مشخص شد که این موضوع به دلیل ذوب برفهای رأس قله بوده است!.."        
حال شما خودتان قضاوت کنید، هنگامیکه حرارت افزایش یافته زمین روی اقلیم مرتفعی به بلندای نزدیک به9000متر اینچنین تاثیر داشته است، در مناطق دیگر چگونه تاثیراتی داشته وخواهد داشت!!!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد