و اینک آخرالزمان

و اینک آخرالزمان

به نام خدای مهربان - ارائه مطالب و مقالات آخرالزمانی
و اینک آخرالزمان

و اینک آخرالزمان

به نام خدای مهربان - ارائه مطالب و مقالات آخرالزمانی

SUN OUTBURST - طغیان خورشید(بخش دوم - قسمت نهم)

رویداد کارینگتون ! -       
شرح رویداد کارینگتون به نقل از سایت ویکی پدیا :   
رویداد کارینگتون Carrington Event شدیدترین طوفان ژئومغناطیسی ثبت شده در تاریخ بود که از اول تا دوم سپتامبر 1859 در  اوج خورشیدیِ چرخه شماره 10 (solar cycle 10) اتفاق افتاد.. این رویداد، شفق شدیدی ایجاد کرد که در سطح جهانی گزارش شد و باعث جرقه و حتی آتش سوزی در ایستگاه های تلگراف متعدد گردید.   
این طوفان ژئومغناطیسی نیز به احتمال زیاد نتیجه یک پرتاب جرم تاجی (CME) از سوی خورشید و برخورد آن با مگنتوسفر زمین بوده است..    
این طوفان ژئومغناطیسی در اول سپتامبر 1589، با یک شعله بسیار درخشان خورشیدی همراه بود..    
این طوفان به طور مستقل توسط دو ستاره شناس بریتانیایی به نامهای ؛   
"ریچارد کریستوفر کارینگتون" و "ریچارد هاجسون" -به عنوان اولین رکورد از یک شعله خورشیدی-  مشاهده و ثبت شد..    
چنانچه مشابه چنین طوفان ژئومغناطیسی امروزه رخ ‌دهد می‌تواند باعث اختلالات فراوان و گسترده الکتریکی، خاموشی و آسیب ها و ضایعات متعدد به دلیل قطعی طولانی مدت شبکه برق شود!   
رویداد کارینگتون در تاریخ اول تا دوم سپتامبر 1859، به عنوان یکی از بزرگترین طوفان های ژئومغناطیسی که تاکنون توسط مغناطیس سنج های زمینی ثبت شده است، رخ داد.   
قدرت این طوفان (Dst) از -0.80 تا -1.75 μT  برآورد شده است.   
به نظر می رسد که این طوفان ژئومغناطیسی توسط یک CME بزرگ آغاز شده بوده است که مستقیماً به سمت زمین حرکت نموده و حدود 18 ساعت نیز طول کشیده تا در این سفر، مسیر150 میلیون کیلومتری (93 میلیون مایلی) مابین خورشید تا زمین را طی کند.   
 CME های معمولی چندین روز طول می کشد تا به زمین برسند، اما کارشناسان اعتقاد دارند که سرعت نسبتاً بالای این CME توسط یک CME قبلی امکان پذیر شده است!..    
بنابرین کارشناسان احتمال می دهندکه یک CME دیگر در 29 اوت 1859، مسیر CME اصلی را پاکسازی کرده بوده است.   
شراره خورشیدی مرتبط با این رویداد درست قبل از ظهر روز 1 سپتامبر 1859 مشاهده شد و اخترشناسان آماتور انگلیسی ریچارد کریستوفر کارینگتون و ریچارد هاجسون به طور مستقل آن را ثبت کردند..    
این دو نفر گزارش‌های مستقلی را گردآوری کردند که در کنار سایر اعلامیه‌های ماهانه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شد و نقاشی‌های خود از این رویداد را نیز در نشست نوامبر ۱۸۵۹ انجمن سلطنتی نجوم به نمایش گذاشتند!   
کارینگتون در خاطرات خود در باره پیش بینی این رویداد می نویسد :    
به دلیل یک شعله وَرزیِ عظیم ژئومغناطیسیِ خورشیدی(قلاب بافی مغناطیسی) که در رکورد مغناطیس سنجِ"رصدخانه کیو"توسط فیزیکدان اسکاتلندی"بالفور استوارت"مشاهده و ثبت گردید، و همچنین طوفان ژئومغناطیسی که روز بعد از آن مشاهده شد، من مشکوک به ارتباط بین خورشید و زمین شدم!!!   
گزارش های جهانی از اثرات طوفان ژئومغناطیسی 1859 توسط ریاضیدان آمریکایی "الیاس لومیس" گردآوری و منتشر شد که مشاهدات کارینگتون و استوارت را پشتیبانی می نمود.   
گستردگی و تأثیر این طوفان آنچنان بود که شفق های قطبی در سراسر جهان و در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی دیده شدند..    
تلألؤ شفق قطبی بر فراز کوه های راکی در ایالات متحده آنچنان بود که درخشش آن معدنچیان طلا را از خواب بیدار کرد و آنها شروع به تهیه صبحانه کردند زیرا فکر میکردند که ساعت 6 صبح است!!!!!   
 مردم در شمال شرقی ایالات متحده می توانستند با نور شفق قطبی یک روزنامه بخوانند!!!   
طی رویداد کارینگتون، شفق های قطبی از خودِ سرزمین های قطبی(قطب شمال و جنوب)گرفته تا مناطق کم عرض جغرافیایی مانند جنوب مرکزی مکزیک – کوبا- هاوایی- کوئینزلند- جنوب ژاپن و چین- و حتی در عرضهای جغرافیایی بسیار نزدیک به استوا، مانند کلمبیا روئیت شدند!   
در روز شنبه 3 سپتامبر 1859، روزنامه آمریکایی "بالتیمور" گزارش داد:   
"کسانی که در اواخر پنجشنبه شب بیرون بودند، فرصتی را داشتند که شاهد نمایش باشکوه دیگری از نورهای شفق باشند.. این پدیده بسیار شبیه به نمایش نورافشانی در یکشنبه شب بود، اگرچه گاهی اوقات نور این شفق ها درخشان تر، و رنگ های منشوری متنوع تری داشته و زیباتر بود.. به نظر می رسید که نور، کل فلک را پوشانیده است همانند ابری درخشان، که البته از میان آن ستارگان با قدر بزرگتر(به ستارگان درخشان تری مانند شعرای یمانی گفته می شود) به طور نامشخصی میدرخشیدند..         
 نور شفق ها به مراتب از نور ماه شب چهارده بیشتر بود، اما نرمی و لطافت وصف ناپذیری داشت که به نظر می رسید همه چیزهایی را که بر آن تکیه کرده بود در بر می گرفت آنچنان که فضای بهشت در اذهان متبادر می گردید..    
بین ساعت 12 تا 1 نیمه شب، زمانی که پرتوها درخشندگی کاملی داشته و به اوج نورافشانی خود رسیده بودند، خیابان‌های آرام شهر که زیر این نور عجیب آرام گرفته بودند، ظاهری زیبا و در عین حال منحصربفرد به نمایش می‌گذاشتند!. "   
 در سال 1909، یک معدنچی طلا در استرالیا به نام "سی. اف. هربرت" مشاهدات خود را در نامه ای به روزنامه "دیلی نیوز" در "پرث"  این چنین بازگو کرد:    
"من در حدود 6 کیلومتری شهر -روکوود(ویکتوریا)- در حال حفاری طلا بودم.. من و همچنین دو همسرم که از چادر به بیرون نگاه می‌کردند، حدود ساعت 7 بعد از ظهر انعکاس بزرگی را در آسمان جنوبی دیدیم، و در حدود نیم ساعت، صحنه‌ای با زیبایی تقریباً وصف ناشدنی در مقابل چشمانمان بود.. نورهایی با هر رنگ قابل تصوری از آن بیرون می‌آمدند و گوئی در آسمان‌ جنوب، یک رنگ محو می ‌شد تا رنگ زیبای دیگری جای آن را بگیرد.. این تصویر زیبای آسمانی چنان بود که گوئی جویبارها همچون فواره ها به اوج می‌رسند، و وقتی به آنجا می‌رسند به رنگ ارغوانی غلیظ در می آیند و حلقه می‌زنند و نوار صافی از آسمان به جای می‌گذارند.. ضلع شمالی آسمان نیز از نقطه اوج با رنگ‌های زیبا روشن می‌شد، که همیشه در نقطه اوج حلقه می‌شدند.. و این منظره ای بود که هرگز از خاطرم فراموش نخواهد شد!. "   
عقل‌گرایان و پانته‌ئیست ها در تفسیر این رویداد جهانی، طبیعت را همچون پیکری در نفیس‌ترین لباس‌هایش می‌دیدند که اثر شکوه الهی و قانون تغییر ناپذیر علت و معلول را به تصویر می کشید!..    
و از دیگرسوی خرافه‌گرایان و متعصبان مذهبی پیش‌بینی‌های وحشتناکی داشتند و آن را پیش‌گویی از آرماگدون و انحلال نهایی جهان می‌دانستند!.   
به دلیل جریان القای ژئومغناطیسی از میدان الکترومغناطیسی ، سیستم‌های تلگراف در سراسر اروپا و آمریکای شمالی قطع شدند و در برخی موارد نیز به اپراتورهای خود شوک الکتریکی وارد کردند.. و همچنین مشاهده می شد که دکل های تلگراف جرقه می افشانند!!!   
با این وجود برخی از اپراتورها می‌توانستند به ارسال و دریافت پیامها با وجود قطع منبع تغذیه ادامه دهند. مکالمه زیر بین دو اپراتور خط تلگراف آمریکایی بین "بوستون" و  "پورتلند" در شب دوم سپتامبر 1859 انجام شد و در Boston Evening Traveler گزارش شد:    
اپراتور بوستون (خطاب به اپراتور پورتلند)-   
"لطفاً منبع تماس خود را قطع کنید..باتری به طور کامل و به مدت پانزده دقیقه خاموش خواهد شد."   
 اپراتور پورتلند-    
"این کار را انجام خواهم داد.. همین الان قطع کردم."    
بوستون-    
"پورتلند! باتری های ما کاملاً قطع شده است و ما الان با نیروی تولید شده توسط شفق قطبی در حال کار هستیم.. نوشته من را چگونه دریافت می کنید؟"   
پورتلند-    
"بهتر از اون موقع که باتری داشتیم(هنگامیکه منبع تغذیه روشن بود).. جریان به تدریج می آید و می رود"
بوستون-    
"جریان من گاهی اوقات بسیار قوی است، و ما می توانیم بدون باتری بهتر کار کنیم، زیرا به نظر میرسد شفق قطبی خطوط جریان ما را(زمانیکه باطری ها روشن نیستند) به طور متناوب خنثی و تقویت می کند، و گاهی اوقات جریان را برای آهنرباهای رله ما بسیار قوی می کند."   
پورتلند-    "بسیار خوب. آیا می توانم کارم را ادامه دهم؟"   
 بوستون-   "بله.. برو جلو!!!"   
و این مکالمه حدود دو ساعت بدون استفاده از باتری و صرفاً با جریان القا شده توسط شفق قطبی ادامه یافت! 

امروزه چنین اَبَرطوفانهای خورشیدی را در اصطلاح، طوفان "کلاس کارینگتون" می گویند!



ارائه فهرستی جامع از طوفان های خورشیدی:    
- سال 1921 طوفان خورشیدی رخ داد که در برخی معیارها با کلاس کارینگتون قابل مقایسه بود..    
در آن هنگام اختلال رادیویی گسترده گزارش شد.   
- طوفان ژئومغناطیسی مارس 1989 برق را در بخش های بزرگی از کبک قطع کرد.


- در 23 جولای 2012، یک ابرطوفان خورشیدی "کلاس کارینگتون" (شعله خورشیدی، CME، پالس الکترومغناطیسی خورشیدی) مشاهده شد، اما خوشبختانه مسیر حرکت آن تغییر نموده و بافاصله زیاد از کنار زمین عبور کرد.


تخمین خسارت -   

در ژوئن 2013، طی یک پروژه مشترک تحقیقاتی توسط "موسسه لویدز" لندن و "مرکز تحقیقات جوی و محیطی آمریکا(AER)"، از داده های رویداد Carrington برای تخمین هزینه یک رویداد مشابه در زمان کنونی استفاده شد..
در نتیجه این گزارشات آمده است که خسارات واراده تنها برای کشور ایالات متحده آمریکا 3 تریلیون دلار(رقمی معادل 16 درصد تولید ناخالص داخلی سالانه آمریکا در سال 2021) خواهد بود!!!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد