و اینک آخرالزمان

و اینک آخرالزمان

به نام خدای مهربان - ارائه مطالب و مقالات آخرالزمانی
و اینک آخرالزمان

و اینک آخرالزمان

به نام خدای مهربان - ارائه مطالب و مقالات آخرالزمانی

SUN OUTBURST - طغیان خورشید(بخش دوم - قسمت هشتم)

شفق های قطبی  -   
شفق های قطبی که در قطب شمال به نورهای شمالی موسومند، در زبان لاتین
" اُرورا بورئالیس – Aurora Borealis " و در زبان انگلیسی " Northern Lights- Northern Dawn" خوانده می شوند.   
وهمین شفق های قطبی، در قطب جنوب به نورهای جنوبی موسومند که در زبان لاتین
" اُرورا استرالیس- Aurora Australis " و در زبان انگلیسی"Southern Lights-Southern Dawn" خوانده می شوند.       
آنها(شفق های قطبی) پدیده های الوان(رنگارنگ) فوق العاده زیبا و شگفت انگیزی هستند به طول صدها کیلومتر، که همچون پرده های آویخته ای در آسمان قطب شمال و جنوب زمین میدرخشند.
پدیده تماشائی شفق های قطبی، نتیجه تقابل و برهم کنش "ذرات-مواد" پرتابه های خورشیدی با گازهای بیرونی جو زمین هستند..    
شفق های قطبی همانگونه که از نامشان پیداست تنها در مناطق قطبی و دورقطبی(یعنی عرضهای 65 تا 75 درجه شمالی- 70  N - و عرضهای 65 تا 75 درجه جنوبی-70  S-) دیده می شوند.
تا آنجا که بشر در خاطر داشته و به یاد می آورد، این پدیده شگفت انگیز به ندرت در عرضهای جغرافیائی پایین تر روئیت شده اند مگر در موارد فوق العاده نادر -یا به عبارت صحیح تر: انحصاری، همچون رویداد کارینگتون- که شفق های قطبی در سرتا سر آسمان کره زمین دیده شدند..    
بنابر آنچه که تا کنون گزارش شده، به نظر می رسد تنها در هنگام همین یک مورد منحصر به فرد بوده است که محدوده روئیت شفق های قطبی به عرضهای جغرافیائی پایین تر از مدار 70 درجه کشیده شده است...!
شفق های قطبی را از منظری دیگر می توان برای کره زمین در حکم نشانگر وضعیت(همچون تب سنج- نمایشگر فشارخون-دستگاه تست قند خون-دوزی متر یا اشعه سنج- و غیره و غیره...) تصور کرد..!   
بنابرین هنگامیکه حد روئیت شفق های قطبی به عرضهای پایین تر کشیده شود و همچنین رنگهای آن از سبز و ارغوانی به سمت نارنجی و سرخ متمایل گردند، درواقع بِمنزله یک اعلان هشدار جدی و بروز یک شرایط غیر عادیست..
خوشبختانه این عامل طبیعیِ غیرقابل کتمان، همانند نمایشگریست که هم اینک هشدارهای پیاپی آن قابل پنهان کاری و سانسور نیست..!!!


اما در اینجا لازم است تا توضیح دهیم که چرا حد روئیت این شفق های قطبی افزایش پیدا میکند:
در فرآیند گسیل پرتابه های خورشیدی به سمت زمین، جریان حرکتِ "مواد-ذرات" موجود در این پرتابه ها در چندین هزار کیلومتر پایانی تحت هدایت میادین مغناطیسی نیرومند زمین قرار می گیرد و ساماندهی و شکل گیری آنها به شکل تجمعاتی از ذرات و گازها در قطبین زمین است و همین مراکز تجمع برفراز قطبین زمین هستند که سبب می گردند شفق های قطبی تنها درآنجا روئیت شوند و نه درجای دیگری..!   

اما زمانیکه پرتابه های خورشیدی به شکل رگباری به سمت زمین رهسپار می گردند و یا اینکه حجم، شدت و گستردگی آنها از حد معمول و متعارف فراتر می رود، قطبین زمین اشباع شده و مازاد کمیت موجِد(به وجود آورنده) این پدیده –یعنی شفق های قطبی- به تمامی خطوط مغناطیسی و مگنوتسفر زمین سرایت می کند(یا به قولی نشت می کند) و همین موضوع علت اصلی بروز روئیت این پدیده قطبی در مناطق غیرقطبی و سایر نقاط زمین است.! 




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد