و اینک آخرالزمان

و اینک آخرالزمان

به نام خدای مهربان - ارائه مطالب و مقالات آخرالزمانی
و اینک آخرالزمان

و اینک آخرالزمان

به نام خدای مهربان - ارائه مطالب و مقالات آخرالزمانی

SUN OUTBURST - طغیان خورشید(بخش دوم - قسمت دهم )

رویداد میاکه(میاکی) ! -    
حال ممکن است این سوال پرسیده شود که آیا اَبَرطوفانهای خورشیدی سهمگین تر از رویداد کارینگتون وجود داشته است !؟        
به نظر پاسخ مثبت است !    
دانشمندان طی تحقیقات گسترده ای با شواهدی برخورد نموده اند که حاکی از رخداد طوفان(یا سلسله طوفانهای) ژئومغناطیسیِ باستانی با قدرتی دستکم 10 مرتبه قوی تر از رویداد کارینگتون بوده است !    
یکی از شواهد موجود کشف کربن 14 در سنگواره ها و درخت واره های باستانی و کهن می باشد..!    
از آنجا که کربن 14 به شکل طبیعی وجود ندارد، پس آنها نتیجه گرفتند که وقوع یک رویداد سهمگین برون جوی در آن مقطع زمانی، حرارت، فشار و اشعه(تشعشع) زیادی را بر زمین تحمیل نموده است که سبب ایجاد کربن 14 برروی سطح سیاره گردیده !    
دانشمندان به چنین رویدادهای فوق نامتعارف برون جوی اصطلاحاً لقب رویداد میاکه داده اند !        
پانوشت -    
بیان یک مثال عامیانه در توصیف رویداد میاکه -      
برای اینکه اذهان غیرتخصصی ما بتواند به خوبی موضوع فوق الذکر را درک نماید، بهتر است تا در اینجا از یک مثال عامیانه استفاده نمائیم :     
گوجه فرنگی به شکل طبیعی وجود دارد اما رب گوجه فرنگی به شکل طبیعی وجود ندارد!    
رب گوجه باید طی فرآیند خاصی، تحت فشار و حرارت تولید گردد.. بنابرین اگر روزی متوجه شدید که رب گوجه فرنگی نیز در مقطعی از زمان به شکل طبیعی وجود داشته است، احتمال بدهید که چیزی مشابه رویداد میاکه اتفاق افتاده است..!!!
اما آنچه که خلاصه مقالات منتشره در "لایو ساینس" و  "یاهو ساینس"  در مورد رویداد میاکه بدان اشاره کرده اند چنین است :     
محققان با بررسی حلقه‌های درختی از یک جنگل مدفون در فرانسه، شواهدی از یک طوفان خورشیدی بسیار قدرتمند کشف کرده‌اند که  تا به حال چیزی شبیه به آن از خورشید ندیده‌ایم.     
در طول 165 سال گذشته، چندین رویداد آب و هوایِ فضایی رخ داده است که این روزها باعث توجه ما شده.. مشهورترین آنها رویداد کارینگتون در سال 1859 است(که در فراز قبلی راجع به آن توضیح داده شد) زمانی که جرقه یک شعله شدید خورشیدی و پرتاب جرم تاجی متعاقب آن، باعث نمایش شفق های قطبی شد که در مناطق استوایی نیز قابل مشاهده بودند و شبکه های تلگراف فعال در آن زمان را مختل کردند..     
طوفان دیگری نیز در ماه می سال 1921 میلادی به زمین اصابت کرده  که امروزه  به نام "طوفان راه آهن نیویورک" شناخته می شود.. این رویداد که اکنون به عنوان شدیدترین طوفان ژئومغناطیسی قرن بیستم در نظر گرفته می شود، باعث ایجاد اختلال مشابه در شبکه های تلگراف و همچنین آتش سوزی های متعدد به دلیل جریان الکتریکی اضافی در طول سیم ها شد.    
اما اخیراً محققان شواهدی از نمونه های فوق العاده قوی تری از تغییرات آب و هوایِ فضا پیدا کرده اند.. این رویدادها به افتخار یک فیزیکدان ژاپنی به نام "فوسا میاکه – Fossa Miyake" که برای اولین مرتبه آنها را توصیف کرد، "رویدادهای میاکه-Miyake " نامیده می شوند.    
شناسایی رویدادهای میاکه،  بواسطه کشف افزایش شدید ایزوتوپ های موجودِ رادیواکتیو عنصر کربن (یا کربن14که به عنوان رادیوکربن نیز موسوم است)در حلقه های درختان بسیار کهن، و همچنین برلیم 10 و کلر 36 که ایزوتوپ های موجود این 2 عنصر در اعماق هسته های یخی گرینلند یا قطب جنوب هستند  شناسایی شده است.    
باید گفت که هر یک از این ایزوتوپ ها زمانی تولید می شوند که ذرات پرتوهای کیهانی از فضا به بالای اتمسفر زمین برخورد کنند.. و همچنین در طول رویدادهای نامتعارف آب و هوایِ فضایی به نام اَبَرطوفان های تابشی خورشیدی که بر اثر آن ذرات باردار خورشیدی توسط انرژی ناشی از شعله های خورشیدی -یا پرتاب جرم تاجی CME- به زمین اصابت می کنند.    
با این حال، بر اساس بزرگی این جهش‌های ایزوتوپی، رویدادهای Miyake نتیجه هیچ طوفان تابشی خورشیدی نیست که در عصر جدید یا عصر ماهواره‌ای مدرن دیده‌ایم.. آنها فعالیت خورشیدی به مراتب نیرومند تر و بزرگتر از رویداد کارینگتون را نشان می دهند.    
تا کنون دانشمندان موفق به شناسایی هشت رویداد Miyake شده اند که اولین آنها در سال 7176 قبل از میلاد و آخرین آنها در سال 993 میلادی رخ داده است.. طبق مطالعات جدیدی که توسط یک تیم تحقیقاتی از فرانسه و بریتانیا انجام شد، آنها وجود نهمین رویداد میاکه را نیز اعلام نمودند..
نتایج تحقیقات آنها در اویل ماه اکتبر 2023 در The Royal Societyمنتشر شد..    
 به گفته این محققان، این رویداد در حال حاضر قدیمی ترین رویداد میاکه کشف شده است که 14300 سال پیش رخ داده است که به نظر می رسد قوی ترین نمونه کشف شده نیز باشد..     
در امتداد سواحل رودخانه Drouzet در جنوب آلپ فرانسه، دانشمندان تعدادی فسیل(درختواره) باستانی از "کاج های اسکاتلندی" را کشف کردند که در زیر لایه‌هایی از رسوب مدفون شده بودند..     
آنها با بررسی  حلقه های این درختان به صورت جداگانه ، یکایک آنها را برای یافتن سنبله های رادیوکربن بررسی کردند و  سرانجام یکی را پیدا کردند که مربوط به حدود 12350 سال قبل از میلاد یا حدود 14300 سال پیش بوده است..     
پس از مشاهدات دقیق، کلمه ای که آنها برای توصیف این سنبله عظیم کربن 14 در این حلقه درختی خاص استفاده کردند، واژه "بی سابقه" بود..!!!!!
با توجه به اینکه، این افزایش در سطوح کربن 14 مورد نادری نیست، لذا تیم تحقیقاتی دیگری -به رهبری "ادوارد بارد" از کالج دو فرانس-  با جستجو در اعماق یخهای هسته مرکزی گرینلند، با یافتن منبعی از ایزوتوپ‌های بریلیوم-10 موجود در آنمکان، فرضیه فوق را تایید نمودند.(بدین مفهوم که با توجه به فاصله موجود بین 2 نقطه جنوب آلپ و گرینلند و وجود رادیو ایزوتوپ در هر دو نقطه، فقط یک فاجعه گسترده جهانی -نظیر رویداد میاکه-  می توانسته است که عامل پدید آمدن آن باشد!)

بارد در بیانیه مطبوعاتی دانشگاه لیدز گفت:
" آنچه که او و همکارانش پیدا کرده و مشاهده نمودند(یعنی همان رادیوایزوتوپ های کربن-بریلیوم-کلر در جنوب آلپ و مرکز گیرینلند) شواهدی هستند از قوی ترین طوفان تشعشعی خورشیدی که تاکنون کشف شده است.

سنبله آبی بلند در سمت چپ این نمودار، سنبله بی‌سابقه‌ای در کربن 14 است که 14300 سال پیش شناسایی شده است. حداکثر دوم، به رنگ سبز، رویداد دیگری را نشان می دهد که نزدیک به یک قرن، از 13900 تا 14000 سال پیش به طول انجامید.    
 محققان علاوه بر کشف قوی‌ترین طوفان خورشیدی کشف‌شده تاکنون، رویداد دیگری را نیز در داده‌های حلقه درختی خود مشاهده کردند.    
این ماکزیمم دوم، اگرچه به اندازه رویداد 14300 ساله نیست، اما دستکم به مدت 100 سال از 14000 سال پیش تا 13900 سال پیش ادامه داشته است.

  
 
همانگونه که سابقاً نیز عنوان شد؛    
به اعتقاد دانشمندان چنانچه یک "رویداد کارینگتون"  یا  "طوفان راه آهن نیویورک"  دیگری، در حال حاضر رخ دهد، به یک دردسر عظیم جهانی منجر خواهد شد..     
مطالعات به ما نشان داده است که امروزه وقوع چنین رویدادهایی  چه آسیب باورنکردنی به شبکه های برق، ماهواره ها و فضاپیماهای ما در مدار وارد می کند.    
کارشناسان برآورد هزینه های ناشی از آن را برای اقتصاد جهانی، ده ها تریلیون دلار تخمین زده اند و چشم انداز های خوش بینانه می گویند که ماه ها تا سال ها طول می کشد تا ما بهبود پیدا کنیم..     
و چنانچه یک رویداد Miyake رخ دهد، شرایط بسیار بسیار بدتر از آن بوده و به یک اَبَرفاجعه جهانی و یک تراژدی دردناک خواهد انجامید.!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد